جلوگیری از التهاب ها و تغییرات پوستی در فصل زمستان

جلوگیری از التهاب ها و تغییرات پوستی در فصل زمستان

چگونه از التهاب ها و تغییرات پوستی در فصل زمستان جلوگیری کنیم؟ 

علائم این التهاب‌ها چیست؟

تشخیص علائم بارز خشکی پوست ساده است: پوست در کل خشک‌تر و سفت‌تر به نظر می‌رسد. سایر علائم ممکن است شامل مواردی همچون زبری پوست، خارش، سرخی شدید، پوسته پوسته و لایه لایه شدن باشد. گاهی اوقات منافذ پوست کمتر قابل رؤیت بوده یا پوست ممکن است تیره به نظر برسد. در موارد شدیدتر، پوست در قسمت دست‌ها و نوک انگشتان ممکن است ترک خورده و دچار خونریزی شود.
 

چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟

قرار گرفتن در معرض آفتاب یا هوای سرد و خشک می‌تواند موجب خشکی پوست شود. خشکی پوست در فصل زمستان شایع‌تر است، به دلیل اینکه رطوبت هوا کمتر است. همچنین خشکی پوست می‌تواند ژنتیکی یا ارثی، و یا به عنوان یک اثر طبیعی ناشی از افزایش سن و پیری باشد.
 

گزینه‌های شما برای مقابله با آن چه مواردی هستند؟

  • لوسیون‌های بدون تجویز، همچون اوسرین و کورل، می‌توانند خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن را از بین ببرند. یا برای تأمین رطوبت از یک کرم بدن حاوی روغن استفاده کنید. به دنبال محصولاتی بدون بو و دارای آلفا هیدروکسی اسید باشید، که با لایه‌برداری تدریجی موجب نفوذ آب و رطوبت بیشتر به داخل پوست می‌شود.
  • از صابون‌های ضد باکتری و برطرف کننده بو اجتناب کنید، چرا که می‌توانند موجب خشکی و زبری پوست شوند. در عوض، از پاک‌کننده‌های ملایمی همچون داو یا اوینو، و یا از ژل‌های ملایم شستشو با مرطوب‌کننده‌های اضافی استفاده نمایید.
  • از حمام‌های بسیار داغ یا دوش آب داغ استفاده نکنید یا در وان حمام بیش از 10 دقیقه قرار نگیرید. انجام این کارها روغن طبیعی محافظ پوست که پوست شما را نرم و ملایم می‌سازد را از بین می‌برد.
  • در فصل زمستان از یک دستگاه بخور استفاده کنید. سیستم گرمایش مرکزی و هیترها هوای داخل خانه شما را خشک می‌کنند.
  • پارچه‌های طبیعی و با منافذی برای عبور هوا، همچون پنبه و ابریشم، را برای ملافه و لایه زیرین لباس‌های خود انتخاب نمایید.
  • برای حفظ رطوبت پوست خود از لایه‌های داخلی به خارجی مقدار زیادی آب و مایعات دیگر بنوشید. امگا 3 (اسیدهای چرب ضروری که در غذاهایی همچون ماهی قزل‌آلا، گردو، تخم کتان، و دانه‌های سویا یافت می‌شود) هم می‌تواند به حفظ نرمی و لطافت پوست کمک نماید.

چه زمانی باید نگران بود؟

در صورتی که خشکی و خارش پوست موجب بی‌خوابی شبانه می‌شود، اگر لوسیون‌های بدون تجویز مؤثر نیستند، در صورتی که منافذ پوست شما باز بوده یا بخش‌های وسیعی از پوست شما پوسته پوسته شده یا لایه لایه شده باشند، و یا اگر در نتیجه خارش عفونتی ایجاد شده باشد، به یک متخصص پوست مراجعه نمایید. ممکن است شرایط جدی‌تری همچون اگزما، پسوریازیس، یا سایر ناراحتی‌های پوستی وجود داشته باشد.
 

آیا می‌دانید؟

  • هرچند شرایط پوست هر فرد با توجه به سن تغییر می‌کند، پوست مردان به میزان طولانی‌تری نرم و مرطوب باقی می‌ماند. به همین دلیل پوست زنان پس از یائسگی بسیار خشک‌تر می‌شود.
  • بهترین زمان برای استفاده از لوسیون‌ها بلافاصله بعد از دوش گرفتن یا حمام کردن است، هنگامی که پوست هنوز خیس و نم‌دار است.
  • چون پوست‌های خشک به شدت حساس هستند، محافظت از آن در برابر نور آفتاب به ویژه در هوای برفی مهم است (برف می‌تواند بیش از 80 درصد اشعه‌های نور خورشید را منعکس سازد)، هر روز از کرم‌های با 15SPF یا بالاتر برای صورت، گردن و گوش‌های خود استفاده نمایید.